Prowadzący: Zdzisław Szkutnik
Szybkie czytanie. Wskazówki metodyczne dla Seniorów
Obserwowany od wielu już lat i doświadczany przez licznych z nas zalew informacji jest konsekwencją bardzo dynamicznego rozwoju nauki i techniki oraz środków komunikacji społecznej.
Równocześnie występuje wysokie tempo dezaktualizacji informacji (ok. 10% rocznie ?).
Tempo przyrostu informacji oraz potrzeba jej ciągłego odnawiania wymaga więc od współczesnego człowieka, by dużo czytał.
Tymczasem człowiek może przeczytać w ciągu życia 2-3 tys. książek, jeśli będzie czytać po 50 stronic dziennie z szybkością 300 słów/minutę.
Dla ułatwienia i przyspieszenia czytania wykorzystano już prawie wszystkie
rezerwy mogące pomóc czytelnikowi (skondensowane teksty, abstrakty, układ
tekstu, dodatki multimedialne). Pomoc okazała się jednak niewystarczająca
i większość ludzi czyta z „dawną” szybkością. Pozostał więc tylko… czytelnik,
który powinien nauczyć się pracować z tekstem szybciej poprzez racjonalizację
procesu czytania i zwiększenie jego szybkości.
Wskazania metodyczne zawarte w wykładach są- co najwyżej- popularnym poradnikiem dla czytelników, którzy chcą samodzielnie wypracować nawyk szybkiego czytania różnych tekstów, z wyłączeniem literatury podręcznikowej i pięknej.
Natomiast bez szkody dla percepcji i rozumienia można czytać tą metodą gazety, czasopisma popularnonaukowe, literaturę z dobrze znanej specjalności i korespondencję służbową
Jak można udoskonalić dotychczasowy sposób czytania, aby poprawić jego efektywność, tj. szybkość, rozumienie i zapamiętanie, podpowie niniejszy kurs udostępniony Seniorom związanym z Jeżyckim Centrum Kultury w Poznaniu.
Oto pokrótce zarysowana tematyka kursu:
1. Czytanie integralne (werbalne) a czytanie wybiórcze (selektywne).
2.
Czytanie
jako złożony proces psychofizyczny składający się z trzech etapów:
- czytanie zawartej w tekście informacji
- zrozumienie jej
- zapamiętanie.
3.
Wady
tradycyjnego czytania i metody ich eliminowania zwiększające szybkość czytania:
- fonetyzacja
- małe pole widzenia
- regresja (cofanie się).
4. Sprawność percepcyjna – jak ją uzyskać?
5. Pomiar efektywności czytania (tj. szybkości czytania, poziomu zrozumienia i zapamiętania).
6. Taktyka czytania.
7. Higiena czytania.
8. Zalecana literatura przedmiotu (w wyborze).